Intranet | PPGE FaE UFMG
Voltar para Disciplinas
Logotipo do programa

FAE003 - EDUCATIONAL DISCOURSES AND PROCESSES IV : Reading and Writing in Early Childhood Education: Assessment, Instruments, and Procedures

Turma: A

Data de início: 15/06/2026

Data de término: 19/06/2026

N° total de vagas: 20

Tipo: Mini Curso

Carga horária: 15 horas

Vagas para eletivas: Sim

Vagas para isoladas: Sim

Docentes responsáveis
Docentes externos

Sara Barros de Araújo (Insituto Politécnico do Porto); Laurie Katz (The Ohio State University)

Horários

Ementa

Reading and writing in early childhood education: agreements and disagreements in research and pedagogical practice. Children’s involvement with reading and writing in early childhood education. Teachers’ engagement to literacy practices in early childhood settings. Assessment of reading and writing within early childhood education contexts.

Programa

Unit 1: Reading and writing in early childhood education: historical, political, and cultural perspectives in Brazil, Portugal, and the United States.

Unit 2: Assessment in early childhood education: historical, political, and cultural perspectives in Brazil, Portugal, and the United States.

Unit 3: Assessment of reading and writing in early childhood education: instruments and procedures.

Unit 4: Children’s involvement and teachers’ engagement to reading and writing in early childhood education. 

Teaching Methodology

Interactive lectures based on specialized academic literature

Seminars and discussions on relevant topics 

Use of multimedia resources and educational technologies 

Bibliografia

ARAÚJO, S. B. Avaliação da qualidade em creche: o bem-estar e o envolvimento da criança como processos centrais. Nuances: estudos sobre educação. 2014. http://dx.doi.org/10.14572/nuances.v25i3.3143

ARAÚJO, S. B. Professional development within the effective early learning programme: a contribution to a participatory and context-sensitive approach to ECEC evaluation. Early years, v. 35, n. 3, p. 249-259, 2015.

BAPTISTA, M. C. As crianças e o processo de apropriação da linguagem escrita: consensos e dissensos nos campos da alfabetização e da Educação Infantil. Revista Brasileira de Alfabetização. Florianópolis, n. 16 (Edição Especial), 2022. https://revistaabalf.com.br/index.html/index.php/rabalf/article/view/585

BLOOME, D., KATZ, L., HONG, H., MAY-WOODS, P., & WILSON, M. (2003). Methodologies in research on young children and literacy. Handbook of early childhood literacy, 381-399. 2023.

LAEVERS, F. Educação experiencial: tornando a educação infantil mais efetiva através do bem-estar e do envolvimento. Revista Contrapontos, v. 4, n. 1, p. 57-69, 2004.

LAEVERS, F; DECLERCQ, B. How well‐being and involvement fit into the commitment to children’s rights. European Journal of Education, v. 53, n. 3, p. 325-335, 2018.

LAEVERS, F. Well-being and Involvement in care settings. A process-oriented Self-evaluation Instrument (SIC's). 2005.

MICARELLO, H. A.; BAPTISTA, M. C. Literatura na educação infantil: pesquisa e formação docente. Educar em Revista, v. 34, p.169-186, 2018. https://www.scielo.br/j/er/a/Mw8rScZpX53ky8WVpRNbwLq/?format=pdf&lang=pt

MICARELLO, H. A.; FERREIRA, R. V.; BARBOSA, B. T. Avaliações em larga escala de Língua Portuguesa: uma pesquisa sobre a complexidade dos textos que dão suporte a itens que avaliam a leitura. Pesquisa e Debate em Educação, v. 10, p. 1064-1081, 2020. https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/32022/2

PASCAL, C.; BERTRAM, T. Manual DQP–Desenvolvendo a qualidade em parceria. Lisboa: Ministério da Educação, 2009.

OLIVEIRA-FORMOSINHO, Júlia; ARAÚJO, Sara Barros. O envolvimento da criança na aprendizagem: Construindo o direito de participação. Análise psicológica, v. 22, n. 1, p. 81-93, 2004.